Fakta om sociala medier

Sociala medier är en sammanfattande benämning på Internetmedier med innehåll som helt och hållet genereras av sina användare och uppmuntrar social interaktion med andra. Det kan alltså vara en social mötesplats, men även en plats där jag gör min röst hörd eller sparar information som jag vill kunna läsa senare, så kallade bokmärkesplatser. Här är några exempel på sociala medier:

Bloggar

En blogg är en webbplats där en person skriver personliga inlägg som listas i kronologisk ordning och som vanligen kan kommenteras av besökarna. Därmed anser många att bloggar hör hemma bland sociala medier.

Mikrobloggar

En mikroblogg är precis som det låter en miniblogg, där man vanligen bara kan skriva 140 tecken. Till skillnad från en vanlig blogg så går mikrobloggandet ut på att man är många som skriver på en och samma sida och interagerar med varandra. Den största microbloggen är Twitter. Föregångare var Jaiku och Bloggy.

Wikier

En wiki är ett system för att enkelt skapa många internt sammanlänkade sidor för att hantera anteckningar eller kunskap. Wikier förknippas oftast med en stor öppenhet där besökarna själv enkelt kan ändra innehållet. Den största wikin är Wikipedia, men wikis används även internt hos företag och organisationer för exempelvis projektutveckling.

Sociala bokmärken

Sociala bokmärken (social bookmarks) är ett sätt att dela sina favoritresurser med andra i sitt nätverk. Resurserna organiseras ofta med hjälp av taggar. Exempel på en sådan tjänst är Pinterest.

Sociala nätverk

Sociala nätverk eller communities är webbplatser där användarna finner gemensamma intressen och kommunicerar med varandra genom genom allmänna eller direkta meddelanden. Ofta finns många olika funktioner såsom möjligheten att dela med sig av bilder, aktiviteter och kontakter. Den största communityn är Facebook.

Sociala medier och marknadsföring

Sociala mediers oerhörda popularitet gör dem till viktiga marknadsföringskanaler för företag. Mest lyckosamma är de företag som lyckas skapa dialog runt sina produkter. Själva karaktären hos sociala medier gör dem till den ideala platsen för viral marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *